بوت استرپ (Bootstrap) چیست؟

بوت استرپ (Bootstrap) چیست؟

بوت استرپ (Bootstrap) چیست؟

بوت استرپ (Bootstrap) مجموعه‌ای برای ساخت ظاهری وب سایت‌ها و برنامه‌های وب است.

و یکی از محبوبترین فریم ورکهای css میباشد که از شیوه گرید بندی برای چیدمان صفحات وب استفاده میکند.بوت‌استرپ شامل تمپلت‌های طراحی اچ‌تی‌ام‌ال و سی‌اس‌اس محور برای typography، فرمها، دکمه‌ها، نمودارها، اجزاء راهبری و دیگر اجزاء رابط کاربری و الحاقات اختیاری (JavaScript Extensions)، می‌باشد. بوت‌استرپ محبوب‌ترین پروژه در GitHub است که توسط NASA و MSNBC و دیگر سایتهای مطرح استفاده شده است. با استفاده از اطلاعات رابط برنامه‌نویسی (API) در بوت استرپ می‌توان اجزاء واسط پیشرفته مانند scrollspy و تکمیل کننده خودکار کلمات (typeahead) را بدون نیاز به نوشتن حتی یک خط کد جاوا اسکریپت ایجاد نمود. بهترین نکته بوت استرپ این است که متن باز بوده و به صورت رایگان قابل دانلود و استفاده می‌باشد.

 

تاریخچه بوت استرپ (Bootstrap) :

بوت‌استرپ از دل یکی از پروژه‌های تویتر، که برای توسعه آنالیز داخلی و ابزارهای مدیریت بود، بیرون آمد. در مقطعی از انجام پروژه از کتابخانه‌های مختلفی برای توسعه رابط کاربری استفاده شد، که منجر به عدم ثبات و زحمات زیاد برای نگهداری و توسعه شد. اولین گسترش پروژه تحت شرایط واقعی در زمان اولین Hackweek توییتر اتفاق افتاد. در آگوست سال ۲۰۱۱ توییتر اولین نسخه بوت‌استرپ را به صورت متن‌باز منتشر کرد.

 

قابلیت‌ها:

بوت استرپ (Bootstrap) پشتیبانی نسبتاً ناقصی از HTML 5 و CSS 3 دارد، اما با تمامی مرورگرهای عمده سازگار است. از نسخه ۲٫۰، بوت‌استرپ از طراحی واکنش گرا (Responsive design) نیز پشتیبانی می‌کند. این بدان معنی است که طراحی گرافیکی صفحات وب به طور داینامیک با خصوصیات دستگاه مورد استفاده (کامپیوتر، تبلت و موبایل) تطبیق پیدا می‌کنند.

اچ تی ام ال HTML چیست؟

سی اس اس CSS چیست؟

 

ساختار و عملکرد:

بوت‌استرپ ماژولار بوده و اساساً شامل مجموعه‌ای از برگه‌های سبک آبشاری LESS (یک پیش پردازنده CSS برای توسعه آسانتر و سریعتر در وب) است که اجزاء گوناگون این بسته ابزار را پیاده‌سازی می‌کند. یک شیوه نامه به نام bootstrap.less شیوه نامه‌های اجزاء را در خود جا داده است. توسعه دهندگان می‌توانند فایل بوت‌استرپ را با انتخاب اجزایی که برای پروژه خود نیاز دارند بسازند. تنظیمات از طریق یک شیوه نامه مرکزی تا حد محدودی قابل انجام هستند. تغییرات عمده تر بوسیله دستورهای LESS امکان‌پذیر است. استفاده از زبان شیوه نامه LESS اجازه استفاده از متغیرها، توابع و عملگرها، انتخاب گره‌های تو در تو، و نیز mixins را می‌دهد. بوت‌استرپ با در نظر گرفتن مرورگرهای امروزی طراحی شده است. در نتیجه با آخرین نسخه‌های مرورگرهای Chrome, Firefox, Opera, Safari و Internet Explorer بدون مشکل کار می‌کند.

 

مزایای بوت استرپ

۱) استفاده برای موبایل و تبلت

برای طراحی سایت برای موبایل و تبلت ها، استفاده از بوت استرپ در اولویت قرار می گیرد. به این معنا که زمان طراحی باید به ظاهر آن برای موبایل و تبلت توجه کنیم. در این صورت باید بوت استرپ به دو شکل رویکرد Desktop محور و رویکرد Mobile First انجام شود.

۲) پشتیبانی مرورگرها

از آنجا که تمامی مرورگرها از بوت استرپ پشتیبانی می کنند، وب سایت به راحتی بهینه سازی می شود. زمانی هم که سایت تمامی اصول و تکنیک های سئو را رعایت کرده باشد، موتورهای جستجو سریع متوجه تغییرات شده و رتبه سایت را ارتقا می دهند.

۳) استفاده آسان از بوت استرپ برای طراحی سایت

با توجه به اینکه استفاده از بوت استرپ برای طراحی سایت اختصاصی راحت است، حتی طراحانی که مبتدی هستند و تسلط کافی بر کدهای HTML و CSS ندارند، می توانند از آن استفاده کرده و سایت های خود را به صورت کنشگرا یا غیرکنشگرا طراحی کنند.

۴) طراحی ریسپانسیو

با توجه به حجم گسترده گوشی های هوشمند و ورود بسیاری از کاربران به اینترنت تنها از طریق تلفن همراه، ریسپانسیو کردن وب سایت ها ضرورت پیدا می کند. در این میان از طریق ابزار بوت استرپ می توان به سادگی سایت را ریسپانسیو طراحی کرد. برای ریسپانسیو کردن سایت، بوت استریپ دارای چندین بخش است و می توان چهار نوع صفحه نمایش را با ابعاد مختلف در اختیار کاربران قرار داد.

لینک کوتاه:

https://a4fran3.ir/?p=14953

Subscribe
Notify of
guest
2 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
احسان
احسان
4 سال پیش

سوال بپرسم جواب میدید؟

مطالب تصادفی