سی اس اس CSS چیست؟

سی اس اس CSS چیست؟

سی اس اس  CSS چیست؟

سی‌اس‌اس (به انگلیسی: CSS: Cascading Style Sheets) در کنار اچ‌تی‌ام‌ال هستهٔ فناوری ساخت صفحه‌های وب هستند. سی‌اس‌اس روشی ساده برای نمایش چیدمان و جلوه‌های تصویری (مانند نوع قلم، رنگ و اندازه‌ها) بر صفحه‌های وب است.سی‌اس‌اس از جنس زبان‌های نشانه‌گذاری، با ساختار متن سادهٔ رایانه هستند و درون هرکدام، دستورهایی آبشار مانند و پی‌درپی، برای چگونگی نمایش هر صفحه وب افزوده می‌شود. به گفته‌ای ساده‌تر، این دستورها روش نشان داده شدن قلم‌ها و اندازه‌شان، رنگ‌ها و پس زمینه‌ها، روش چیدمان موزاییک‌های دربرگیرنده داده‌ها (دیواره‌ها)، و بسیاری دیگر از عنصرهای ساختار هر صفحه وب را، درون خود جای می‌دهند.

بیشترین استفاده‌ای که از این زبان در حال حاضر می‌شود مشخص کردن سبک صفحهٔ وب اچ‌تی‌ام‌ال و اکس‌اچ‌تی‌ام‌ال است ولی آن را می‌توان بر هر نوع مستند اکس‌ام‌ال از جمله اس‌وی‌جی و اکس‌یوال اعمال کرد. نگهداری و تغییر مشخصات سی‌اس‌اس به عهدهٔ کنسرسیوم وب جهانگستر است.

به تعبیر تخصصی‌تر، CSS یک زبان برنامه نویسی ظاهری (Style Sheet Language) است که برای ارائه زیباتر و قابل فهم‌تر یک سند (Document) نوشته شده به زبان نشانه گذاری یاMarkup Language به کار برده می‌شود.

سی اس اس در کنار HTML قرار می‌گیرد تا هسته ایجاد یک وب سایت را به وجود بیاورند. برای طراح سایت، استفاده از  CSS بهترین و سریع‌ترین راه شکل و شمایل دادن و ایجاد حس مناسب برای یک وب سایت است.

اگه میخوای بدونی html چیست میتونید مقاله زیر را بخوانید

اچ تی ام HTML چیست؟

 

استانداردهای تازه:

در بحث طراحی با استانداردهای وب، همه ساختار گرافیکی و تصویری صفحه‌های وب باید درون این سی‌اس‌اس قرار گیرد و لابه‌لای صفحه‌های وب نباید دستورهایی از این جنس، برای درج چگونگی نمایش صفحه‌ها نوشته شود. به بیانی دیگر، ساختار سند و متن در هر صفحه، باید پاکیزه باشد و دستورهای چگونگی نمایش و زیبایی، همگی یکسره در سی‌اس‌اس افزوده شوند.

 

برتری‌ها:

با اینکه در سال‌های نخست پیدایش طراحی وب، طراح‌ها از جدول‌ها و ترفند پنهان‌سازی آن‌ها برای چیدمان کمک می‌گرفتند، روش مدرن طراحی وب، این روند را منسوخ کرده‌است. چیدمان اکنون، تنها با دیواره (یا DIV)، که برتری‌های فراوانی نسبت به جدول‌ها (یا TABLE) دارند، انجام می‌شود. هر دیواره، یک موزاییک مجازی بخش‌کننده صفحه‌است که کار چیدمان را آسان‌تر انجام می‌دهد. جدول‌ها به جایگاه نمایش داده‌های ستونی خود بازگشتند و دیگر از آن‌ها برای چیدن داده‌های صفحه‌های وب استفاده نمی‌شود. سی‌اس‌اس، افزون بر سبک تر کردن هر صفحه وب و پاک‌تر کردن آن، از داده‌های تصویری و نمایشی استاندارد، روش طراحی وب را به میزان فراوانی آسان تر و دسترسایی و کارایی وب را بهتر کرده‌اند.

 

پهنای باند:

یک فایل سی‌اس‌اس معمولاً در حافظه پنهان مرورگر ذخیره می‌شود، بنابراین می‌تواند بدون نیاز به بازخوانی در چندین صفحه استفاده شود که این امر باعث کاهش تبادل اطلاعات در شبکه می‌شود.

 

نسخه‌ها:

سی‌اس‌اس، روش چاپ شدن، روش شنیده شدن صدا برای کاربرانی با مشکل دسترسایی، و دستورهای فراوان دیگری را برای چگونگی نمایش سایه زیر قلم‌ها و پس زمینه‌های هر صفحه وب را در خود جای می‌دهند. آخرین نسخه پیشنهاد شده از استاندارد سی‌اس‌اس، نسخه ۳ می‌باشد که هنوز در مسیر پیشنهادی قرار دارد و مرورگرهای اینترنتی، هنوز تمام دستورهایش را پشتیبانی نمی‌کنند.

 

نحوه استفاده:

برای درج CSS در یک سند اچ‌تی‌ام‌ال از یکی از سه روش زیر می‌توان بهره گرفت:

  • شیوه‌نامهٔ خارجی
در این روش برای اتصال یک سند CSS که با پسوند .css شناخته می‌شود، از تگ <link> در قسمت <head> استفاده می‌شود. مثال:
<head>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="mystyle.css"/>
</head>
  • شیوه‌نامهٔ داخلی
شیوه‌نامهٔ داخلی در قسمت <head> در سند اچ‌تی‌ام‌ال، با استفاده از تگ <style> معین می‌گردد. مانند زیر:
<head>
<style type="text/css">
hr {color:sienna;}
p {margin-left:20px;}
</style>
</head>
  • شیوه‌نامهٔ درون خطی
در این روش مشخصات شیوه‌نامهٔ در تگ مربوطه ذکر می‌شود. مانند زیر:

<p style=“color:sienna;margin-left:20px”>این بندی جدید است.</p>

تاریخچه CSS (سی اس اس CSS چیست؟):

سی اس اس CSS چیست؟ CSS هم مانند HTML برای اولین بار در مجموعه CERN متولد شد. اولین بار در تاریخ ۱۰ اکتبر سال ۱۹۹۴ بود که Hakon Wium Lie با همکاری «تیم برنرز لی» بحث CSS را وسط کشیدند. در همین زمان‌ها بود که چندین و چند زبان Style Sheet دیگر توسط افراد دیگر معرفی شدند و بحث‌های مختلفی که بین عموم افراد و همچنین در «کنسرسیوم وب جهان گستر» اتفاق افتاد، باعث شد تا در نهایت در سال ۱۹۹۶، زبان CSS به صورت رسمی معرفی شود.

برتری CSS نسبت به دیگر زبان‌های Style Sheet این بود که، شما می‌توانید با استایل یا ظاهر یک داکیومنت را با چندین برگه CSS‌طراحی کرده و تحت تاثیر قرار بدهید. بنابراین، CSS توانست تمام رقبا را کنار بزند و خود را در جایگاه زبان برتر استایل در کنار HTML قرار بدهد.

هنگامی که CSS 1 در سال ۱۹۹۶ معرفی شد، مایکروسافت هم نسخه ۳ از اینترنت اکسپلورر را معرفی کرد. این مرورگر در آن زمان از تعداد کمی از ویژگی‌های CSS پشتیبانی می‌کرد. پس از آن اینترنت اکسپلورر ۴ و Netscape 4.x معرفی شدند که قابلیت‌های بیشتری را پشتیبانی می‌کردند؛ اما تداخل CSS با این مرورگرها اصلا مناسب نبود و باگ‌های بسیار زیادی داشت.

در نهایت انقلاب مرورگرها اتفاق افتاد و اینترنت اکسپلورر ۵ با پشتیبانی از سیستم عامل مکینتاش در سال ۲۰۰۰ معرفی شد. این مرورگر با کنار زدن مرورگر Opera که تا آن زمان بیشترین پشتیبانی از CSS 1 را داشت، توانست جایگاه مقتدرانه‌ای برای خود به دست بیاورد و بیش از ۹۹٪ از قابلیت‌های CSS در آن اجرا می‌شدند.

همانطور که می‌دانید امروزه مرورگرهای پیشرفته‌ای مثل گوگل کروم یا فایرفاکس به بازار عرضه شده‌اند که از تمام قابلیت‌های CSS‌ پشتیبانی می‌کنند و کار طراحی سایت راحت‌تر از قبل انجام می‌شود.

بطور خلاصه اگر شما بدن یک انسان را در نظر بگیرید:

  • استخوان ها و اسکلت بندی بدن انسان را میشود به HTML تشبیه کرد
  • و ظاهر، لباس، مو، چهره و… را میتوان به CSS تشبیه کرد.

با نظرات خود را ما خوشحال کنید

 

لینک کوتاه:

https://a4fran3.ir/?p=14866

Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات

مطالب تصادفی