آنچه باید در مورد زبان برنامه نویسی php بدانید

آنچه باید در مورد زبان برنامه نویسی php بدانید

برنامه‌نویسی PHP و هر آنچه برای شروع باید بدانید

آنچه باید در مورد زبان برنامه نویسی php بدانید

در این آموزش قصد داریم در مورد زبان php به شما اطلاعات خوبی بدهیم.

تاریخچه php :

در زمان ابتدای ظهور اینترنت، همه چیز تا حدودی ساده‌تر بود. سایت‌ها تعاملی نبودند و افرادی که به این سایت‌ها سر میزدند، تجربه‌ای نسبتاً تک‌بعدی داشتند. ایجاد ساده‌ترین جنبه‌های سرگرمی برای کاربران خیلی سخت بود و در حیطه کاری دانشمندان رایانه و متخصصین برنامه‌نویسی قرار داشت.

در این زمان بود که شخصی به نام راسموس لِردورف (Rasmus Lerdorf) وارد عرصه شد. این فرد کانادایی-گرینلندی زبان برنامه‌نویسی پی‌اچ‌پی را ابدا کرد که به شیوه ساده‌ای امکان افزودن جنبه‌های تعاملی به صفحات وب را ارائه می‌کرد. این زبان جدید و جسور بود و تقریباً بی‌درنگ مورد استقبال قرار گرفت.

راسموس لردورف نمی‌توانست تأثیر ایده خود را بر روی دنیا تا این حد پیش‌بینی کند. جامعه‌ای از برنامه‌نویسان و کمپین‌های مختلف ایجاد شد که زمان و پول خود را صرف توسعه این زبان نمودند. پی‌اچ‌پی به کندی اما به طور استوار تبدیل به یک چالش جدی برای شرکت Sun (شرکت اورکل فعلی) و مایکروسافت شد که قصد داشتند با پلتفرم‌های جاوا و asp بر بازار توسعه وب سلطه یابند. ظهور زبان برنامه‌نویسی پی‌اچ‌پی را می‌توان یک شروع طوفانی توصیف کرد.

از آن زمان بیست سال گذشته است و این مدت در دنیای کامپیوتر، زمان بسیار زیادی محسوب می‌شود. از زمان ورود زبان برنامه‌نویسی پی‌اچ‌پی این زبان به روش ترجیحی میلیون‌ها برنامه‌نویس تبدیل شده است که از آن در شغل‌های خود استفاده می‌کنند تا ایده‌های خود را عملی سازند. پی‌اچ‌پی اینک به محور دنیای دیجیتال تبدیل شده است.

 

  • PHP مخفف PHP Hypertext Preprocessor است که PHP یک اسم خاص در آن می‌باشد.
  • PHP یک زبان برنامه نویسی یا اسکریپت نویسی اپن سورس (Open Source) است. به این معنا که استفاده از PHP کاملا رایگان است و شما هیچ هزینه‌ای برای کار با آن پرداخت نمیکنید.
  • کدهای PHP باید روی یک سرور اجرا شوند. این سرور میتواند یک سرور واقعی باشد و یا سرور موجود در کامپیوتر شما (با استفاده از نرم افزارهایی مثل wamp یا xampp)
  • PHP در بسیاری از سایت های بزرگ جهان استفاده شده و کاربردی جهانی دارد.

آنچه باید در مورد زبان برنامه نویسی php بدانید

مزایای یادگیری php :

زبان برنامه نویسی php از محبوبیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، این محبوبیت می‌تواند به دلایل زیر باشد:

  • زبان PHP اپن‌سورس و رایگان است.
  • یادگیری و استفاده از آن ساده و آسان است.
  • زبان پی‌اچ‌پی با پلتفرم‌های مختلف سازگار است.
  • زبان تخصصی طراحی برنامه‌های تحت‌وب است.
  • آموزش‌ها و مستندات زیادی برای این زبان وجود دارد.
  • PHP میتواند در پلتفرم های مختلفی مثل ویندوز، لینوکس، مکینتاش و… اجرا شود و این عالی است!
  • PHP با تمام سرورهایی که امروزه استفاده میشود (مثل Apache و IIS) سازگاری کامل دارد.
  • PHP میتواند انواع مختلفی از پایگاه‌های داده و دیتابیس ها ساپورت کند و با آن‌ها کار کند.
  • PHP کاملا رایگان و Open Source است و میتوانید از سایت رسمی آن به آدرس php.net آن‌را دانلود کنید.
  • کار با PHP ساده است و برای برنامه نویسی با آن تنظیمات ابتدایی خاصی لازم نیست. فقط کافی است که یک سرور یا شبیه‌ساز سرور داشته باشید تا بتوانید با آن کدهای PHP خودتان را اجرا کنید و از دیدن نتیجه‌ی آن لذت ببرید.
  • PHP میتواند برای شما صفحات داینامیک تولید کند.
  • PHP میتواند اطلاعات را به دیتابیس بفرستد، از دیتابیس اطلاعات را بخواند و همینطور اطلاعات موجود در دیتابیس را ویرایش یا حذف کند.
  • PHP میتواند با فرم های HTML شما ارتباط برقرار کند و اطلاعات ورودی کاربران در فرم ها را پردازش کند و کارهای مدنظر شما را روی آ‌ن‌ها انجام دهد.
  • PHP به شما امکان کار با Cookie ها و Session ها را میدهد.
  • PHP امکان رمزگذاری کردن اطلاعات حساس را دارد و این امکان نیز در آن تعبیه شده است.
  • با اسفتاده از PHP شما میتوانید فایل های txt, pdf, jpg و… تولید و ویرایش کنید و این یک امکان فوق العاده است که PHP در اختیار شما قرار میدهد.

شما با یادگیری PHP تقریبا از پس نوشتن هرنوع برنامه‌ی تحت وبی برخواهید آمد، ضمن اینکه در کشور ما نیز بازار خوبی برای این زبان برنامه‌نویسی وجود دارد.

 

چگونه زبان php را شروع کنیم؟

پی‌اچ‌پی یک زبان سمت سرور (Server Side) است و برای اجرا حداقل به یک سرور احتیاج دارد، بنابراین اگر قصد دارید کدهای PHP را در رایانه‌ی خود اجرا کنید ابتدا باید یک سرور محلی (Local Server) را در رایانه‌ی خود شبیه‌سازی کنید، برای این‌کار ما از شبیه‌ساز Xampp (زمپ) استفاده کرده و آن را روی رایانه‌ی خود نصب می‌کنیم.

برای این منظور:

  • ابتدا به وبسایت رسمی Xampp مراجعه کرده و متناسب با سیستم عامل خود آخرین نسخه‌ی آن را دانلود نمایید.
  • حال همانند نصب سایر برنامه‌ها زمپ را در سیستم خود نصب کنید (ترجیها تمام بخش‌ها را بدون تغییر و در حالت پیش‌فرض انجام دهید)
  • برنامه را اجرا کرده و سپس ماژول‌های Apache و MySQL را فعال کنید (بر روی گزینه‌ی Start کلیک کنید)

در مرحله بعد :

  • مروگر خود را باز کرده و وارد آدرس http://127.0.0.1 بشوید
  • اگر تمام مراحل را به درستی انجام داده باشید صفحه‌ی توضیحات زمپ برای شما نمایش داده خواهد شد.
  • در مرحله‌ی بعد شما به یک ویرایشگر متنی مناسب احتیاج خواهید داشت، هر چند می‌توانید از برنامه‌های ساده‌ای مانند نوت‌پد ویندوز نیز استفاده کنید، اما توصیه‌ی ما این است که از ویرایشگر رایگان Notepad++ برای نوشتن کدهایتان استفاده کنید.
  • هر فایل کدی که می‌نویسید را در مسیر C:/xampp/htdocs ذخیره کنید (به جای C نام درایوی که زمپ را در آن نصب کرده اید قرار دهید)
  • به یاد داشته باشید که حتما باید فایل پروژه‌ی خود را با پسوند php. ذخیره کنید (یا می‌توانید از منوی Language برنامه‌ی ++Notepad زبان PHP را انتخاب کنید)
  • برای مشاهده‌ی نتیجه‌ی کد خود در مرورگرتان آدرس http://127.0.0.1/project.php را وارد نمایید (به جای project نام فایل کد خود را بنویسید)

 

MySQL چیست و چه ارتباطی با PHP دارد؟

در کنار PHP حتما اسم MySQL نیز به گوشتان خورده است. در مقاله‌ای جداگانه در یادیفای بصورت کامل بررسی میکنیم که MySQL چیست و چه کاربردی دارد.

اما در اینجا اگر بخواهیم یک تعریف خیلی کلی از MySQL بدهیم، میتوانیم بگوییم که MySQL یکی از پایگاه های داده‌ای است که PHP  میتواند با آن کار کند.

در واقع شما با استفاده از PHP میتوانید به پایگاه داده MySQL وصل شوید، اطلاعات را وارد آن کنید و همینطور اطلاعات وارد شده در گذشته‌ را از آن بخوانید و درصفحه وب‌تان نمایش دهید.

 

رقیب های PHP

در دنیای برنامه نویسی سمت سرور، PHP هیچوقت تنها نبوده است و همیشه رقیب های سرسختی را در کنار خود داشته است. یکی از اصلی ترین رقیب‌های PHP در این سال‌ها، زبان برنامه نویسی ASP.NET بوده است و همیشه بین برنامه نویسان PHP و ASP یک بحث و جدال بزرگ است و هر دوی این گرو‌ها، میخواهند بگویند که زبان برنامه نویسی آن‌ها بهتر و حرفه‌ای تر است.

 

سایت های معروف که با php  طراحی شده اند:

امروزه بدلیل قدرت بالای زبان php بسیاری از سایت های بزرگ از این زبان به عنوان زبان اصلی سایت خود استفاده میکنند

سایت های بزرگ ایرانی مانند (دیجی کالا – آپارات) و سایت های خارجی مانند (فیس بوک – یاهو – ویکی پدیا) و خیلی از سایت های دیگر با زبان php  ساخته شده اند

 

آیا یادگیری php سخت است؟

بعضی از دوستان از نام php میترسند و فکر میکنند زبان بسیار سختی است اما در حقیقت زبان بسیار ساده و زیبایی برای یادگیری میباشد و میتوانید در کمترین زمان ممکن ، بتوانید بهترین برنامه هارو طراحی کنید

 

آموزش های php را از کجا تهیه کنم؟

ما سعی میکنیم آموزش های php  را در همین سایت برای شما قرار دهیم اما برای آموزش حرفه ای میتوانید پکیج های آموزشی php را از سایت های آموزشی تهیه نمایید

 

دوستان میتوانند سوالات خودشان را در قسمت نظرات از ما بپرسند

 

لینک کوتاه:

https://a4fran3.ir/?p=14708

Subscribe
Notify of
guest
4 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
June Q. Sherman
June Q. Sherman
27 روز پیش

Keep up the incredible work! I can’t wait to see what you write next.

محمدعلی معصومی
محمدعلی معصومی
3 سال پیش

از چه سایتی برنامه نویسی را یاد بگیرم خیلی دنبالشم

احمد
احمد
4 سال پیش

عالی بود

مطالب تصادفی