جی کوئری (jQuery) چیست؟

جی کوئری (jQuery) چیست؟

جی کوئری (jQuery) چیست؟

جِی‌کوئری (به انگلیسی: jQuery) یک کتابخانه جاوااسکریپت سبک‌وزنِ چند مرورگری است که برای ساده سازیِ نوشتنِ اسکریپ‌ هایِ سمت-مشتری یا به عبارتی سمت Client، در صفحات وب طراحی شده[۱] و امروزه محبوب‌ترین کتابخانهٔ جاوااسکریپتِ در حال استفاده است.[۲][۳]

جی کوئری نرم‌افزار متن‌باز و رایگان است که تحت پروانه “MIT” منتشر می‌شود.[۴] ساختار کتابخانه جِی‌کوئری به گونه‌ای طراحی شده‌است که دسترسی به عناصر صفحه را آسان‌تر کرده باشد. می‌توان با آن حرکات انیمیشن ایجاد و از رویداد (به انگلیسی: Event) های صفحه استفاده کرد و به وسیله آن می‌توان نرم‌افزارهای مبتنی بر ای‌جکس (به انگلیسی: Ajax) را ایجاد و توسعه داد.
جی‌کوئری همچنین این اختیار را به برنامه نویسان می‌دهد که افزونه‌هایی برای این کتابخانه جاوااسکریپت ایجاد کنند. جدا از این‌ها، جی‌کوئری به توسعه دهندگان این اختیار را می‌دهد که تکه برنامه‌های سطحِ پایینِ مبادله‌ای (ارتباط مرورگر با کاربر) یا انیمیشنی و حتی افکت‌های پیشرفته و سطح بالا و اشیاء فرضی را ایجاد کنند. به‌کارگیری همهٔ این اجزای جی‌کوئری کمک می‌کند تا صفحات وب قدرتمند و داینامیک (پویا)، راحت‌تر ایجاد شوند.

ویژگی‌ها

جی‌کوئری شامل ویژگی‌های زیر است:

  • دسترسی به عناصر موجود در پرونده و تغییر در آنها.
  • کنترل آسان و قدرتمند تر رویدادها (Events).
  • تغییر در آرایش و چینش صفحه (دقیقا کاری که با CSS انجام میشود).
  • ایجاد افکت و حرکات انیمیشن.
  • توسعهٔ افزونه‌هایی بر پایه جی‌کوئری.

 

جی کوئری چه کارهایی برای ما انجام میدهد؟

اگر بخواهیم عمیق تر درباره‌ی جی کوئری صحبت کنیم و به سوال jQuery چیست پاسخ دهیم، خوب است که درباره‌ی کارهایی که جی کوئری میتواند انجام دهد مطالبی را عنوان کنیم.

جی کوئری یک فایل چند کیلوبایتی است، اما همین فایل کوچک، قدرت فوق العاده‌ای دارد و کارهای بسیار زیادی میتوان با آن انجام داد. برای شما با استفاده از jQuery میتوانید:

  • انیمیشن ها و افکت های زیبایی به المان هایتان اضافه کنید. برای مثال وقتی که کاربر روی یک المان کلیک کرد، افکت های مختلفی روی آن اجرا شود.
  • درخواست های Ajax به سمت سرور ارسال کنید و اطلاعات را بدون refresh صفحه از دیتابیس دریافت کنید.
  • تگ های HTML یا محتویات صفحه وب خود را اضافه، حذف، ادیت و… کنید. برای مثال یک تگ  <div> اضافه کنید یا یک تگ <p> حذف کنید یا یک Class یا id خاص را به یک تگ خاص اضافه کنید.
  • اسلایدرهای عکس زیبا بسازید
  • منوهای باز شونده‌ی زیبا طراحی کنید (مانند منوهای بالای سایت یادیفای که با رفتن موس روی آن‌ها، زیر منوهایی برای شما نمایش داده میشود)
  • به فرم های ثبت نام، ورود و… اعتبار سنجی را اضافه کنید. برای مثال چک کنید که اگر رمز کاربر کمتر از ۸ کاراکتر بود، اجازه‌ی ثبت نام به کاربر داده نشود.
  • و بسیاری کارهای دیگر که میتواند به جذاب شدن صفحات وب شما بسیار کمک کند.

 

چرا جی کوئری؟

شما با استفاده از جی کوئری میتوانید دستورات جاوا اسکریپت را خیلی ساده تر و راحت تر اجرا کنید. برای مثال اگر انجام یک کار با جاوا اسکریپت نیاز به ۱۰۰ خط کدنویسی دارد، شما میتوانید همان کار را با جی کوئری تنها با ۱۰ خط کد انجام دهید. دقیقا همان چیزی که شعار جی کوئری توضیح میدهد: کدهای کمتری بنویس، ولی کارهای بیشتری انجام بده.

نکته‌ای که وجود دارد این است که جی کوئری یک چیز خیلی عجیب و غریب نیست. یک فایل است که شما وارد پروژه‌ی خودتان میکنید و میتوانید از آن استفاده کنید. اگر این فایل را باز کنید، با کدهای جاوا اسکریپت خام و خالص مواجه میشوید.

در واقع اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم که جی کوئری چیست ، میتوانیم بگوییم که سازندگان جی کوئری، هزاران خط کد نوشته‌اند که چیزی به نام جی کوئری بسازند، که این جی کوئری نوشتن کدهای جاوا اسکریپت را برای شما ساده میکند.

 

پیش نیازهای یادگیری JQuery

قبل از اینکه دوره ی آموزش jQuery(جی کوئری) را شروع کنید، شما باید دانش پایه ای(حداقلی) از موارد زیر را داشته باشید:

  • HTML
  • CSS
  • JavaScript

جاوا اسکریپت (Java Script) چیست؟

اچ تی ام ال HTML چیست؟

سی اس اس CSS چیست؟

 

آیا برای استفاده از جی کوئری باید به جاوااسکریپت مسلط بود ؟

لزومی ندارد برای استفاده از کتابخانه ی جی کوئری حتما یک متخصص در زمینه ی برنامه نویسی با جاوااسکریپت باشید. در واقع، جی کوئری سعی دارد بسیاری از کارهایی که می توان با استفاده از کدهای جاوااسکریپت پیاده سازی کرد، همچون دستکاری DOM و فراخوانی توابع AJAX، را تسهیل نماید. از این رو لازم نیست درباره ی جاوااسکریپت اطلاعات بسیار بالایی داشته باشید.

 

آیا جاوا اسکریپت فقط کتابخانه جی کوئری رو دارد ؟

تعدادی زیادی کتابخانه ی جاوا اسکریپت وجود دارد که در حال حاضر جی کوئری پرکاربردترین و کارآمدترین آن ها محسوب می شود. از جمله دلایل محبوبیت این کتابخانه می توان به قابلیت توسعه پذیری بالا اشاره کرد. بنابراین شما می توانید برای هر کاری که تصورش را می کنید، افزونه (plugin) پیدا کنید.

 

 

لینک کوتاه:

https://a4fran3.ir/?p=15039

Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات

مطالب تصادفی