اچ تی ام ال HTML چیست؟

اچ تی ام ال HTML چیست؟

اچ تی ام ال HTML چیست؟

*زبان نشانه‌گذاری ابرمتنی یا زنگام یا اچ‌تی‌ام‌ال، HTML یا HyperText Markup Language در کنار سی‌اس‌اس هستهٔ فناوری ساخت صفحه‌های وب هستند. اچ‌تی‌ام‌ال زبان توصیف ساختار صفحه‌های وب است. زبانی‌است برای نشانه‌گذاری ابرمتن (فرامتن) که برای تدوین قالب و طراحی صفحه‌های وب به کار می‌برند. دستورالعمل‌های این زبان، برچسب (Tag) نام دارند که محتوای یک صفحهٔ وب، با آن‌ها، نشانه‌گذاری شده و بدین‌ترتیب، نحوهٔ نمایش آن صفحه برای مرورگرهای وب، توصیف می‌شود. تاکنون ۵ نسخه از اچ تی ام‌ال عرضه شده‌است.

هر یک از برچسب‌های اچ‌تی‌ام‌ال، معنا و مفهوم خاصی دارند و تأثیر مشخصی بر محتوا می‌گذارند؛ مثلاً برچسب‌هایی برای تغییر شکل ظاهری متن، نظیر درشت و ضخیم کردن یک کلمه یا برقراری پیوند به صفحات دیگر در اچ‌تی‌ام‌ال تعریف شده‌اند.

یک سند اچ‌تی‌ام‌ال، یک پروندهٔ مبتنی بر متن (Text–based) است که معمولاً با پسوند .htm یا .html نام‌گذاری شده و محتویات آن از برچسب‌های اچ‌تی‌ام‌ال تشکیل می‌شود. مرورگرهای وب، که قادر به درک و تفسیر برچسب‌های اچ‌تی‌ام‌ال هستند، تک‌تک آن‌ها را از داخل سند اچ‌تی‌ام‌ال خوانده و سپس محتوای آن صفحه را نمایان‌سازی (Render) می‌کنند.

اچ‌تی‌ام‌ال زبان برنامه‌نویسی نیست، بلکه زبانی برای نشانه‌گذاری ابرمتن است و اساساً برای ساخت‌مند کردن اطلاعات و جدایش اجزای منطقی یک نوشتار — نظیر عناوین، تصاویر، فهرست‌ها، بندها و جداول — به کار می‌رود. از سوی دیگر، اچ‌تی‌ام‌ال را نباید به عنوان زبانی برای صفحه‌آرایی یا نقاشی صفحات وب به کار بُرد؛ این وظیفه اکنون بر دوش فناوری‌های دیگری همچون سی‌اس‌اس است.

گفتنی است اچ‌تی‌ام‌ال شکلی از زبان دیگری به نام اس‌جی‌ام‌ال است و World Wide Web Consortium آن را به عنوان استانداردی برای نشانه‌گذاری مستندات ابرمتنی برای عرضه در وب، تدوین کرده‌است.

در اچ‌تی‌ام‌ال سه نوع برچسب وجود دارد:

  1. تگ‌های یکه. مانند ‎<HR>‎ که خط رسم می‌کند.
  2. تگ‌هایی که شروع و پایان دارند. مثل: ‎<head></head>‎
  3. تگ‌هایی که دارای ویژگی می‌باشند. مثل:
‎<a href=”https://www.a4fran3.ir>متن</a>‎

تاریخچه:

توسعه

در سال ۱۹۸۰ فیزیکدانی به نام تیم برنز لی که با پروژهٔ CERN همکاری داشت ENQUIRE را طراحی و ارائه کرد که یک سیستم مهم برای محققان CERN بود تا اینکه از این داده‌ها به شکل مشترک استفاده کنند. در سال ۱۹۸۹، Berners- Lee یک یادداشت پیشنهاد یک سیستم ابر متن مبتنی بر اینترنت نوشت. Berners- Lee یک نوع خاص HTML را مشخص نمود و یک نسخهٔ جستجوگر و نرم‌افزار سرور را در انتهای۱۹۹۰ نوشت. در این سالیان این فیزیکدان و مهندس سیستم‌های داده‌های CERN به نام Robert Cailliau یک سرمایه‌گذاری مشترک را انجام دادند ولی این پروژه به شکل رسمی توسط CERN دنبال نشد. در یادداشت‌های شخصی او از سال ۱۹۹۰ اشاره شده‌است که برخی از مناطق مختلف ابر متن (hypertext) به کار گرفته شده‌است و در ابتدای آن از یک دائرهالمعارف استفاده گردید.

اولین بار شرح کامل HTML به این شکل بود که به آن در نسخه‌های قبلی “HTML Tags” گفته شد که برای اولین بار توسط Berners –Lee در سال ۱۹۹۱ روی اینترنت قرار گرفت؛ که آن توصیف ۱۸ عناصر شامل عناصر اولیه، طراحی نسبتاً ساده از HTML بود. به غیر از Hyperlink این موارد تحت تأثیر SGMLguid در فرمت مبتنی بر SGML قرار گرفت و در پروژهٔ CERN به کار. رفت یازده مؤلفه از آن در HTML 4 نوشته شده‌است.

زبان نشانه گذاری ابرمتنی به شکلی است که مرورگرهای وب برای تحلیل و نوشتن متون تصاویر و دیگر مواد روی صفحات قابل شنیدن و قابل دیدن وب به کار می‌رود. ویژگی‌های پیش‌فرض برای هر مورد در ساختار HTML در جستجوگر تعریف شده‌است و این ویژگی‌ها را می‌توان تغییر داد یا اینکه توسط CSS بر اساس طراحی صفحه افزایش داد. بسیاری از اجزای متن در گزارش فنی ۱۹۸۸ ISO به شکل TR9537 ارائه شده‌است که نام این جزء روش‌های استفاده از SGML بود که در آن ویژگی‌های اولیه ساختار زبانی مانند آنچه که در مورد فرمان RUNOFF دیده می‌شود استفاده شد که در ابتدای دهه ۱۹۶۰ برای CTSS ارائه شده‌است. این فرمان‌های ساختاری از فرمان‌های مورد استفاده توسط typesetters استفاده می‌کند که به شکل دستی برای فرمت‌های مختلف در نظر گفته شده‌اند. اما اصل SGML برای ساختار کلی بر اساس اجزای مختلف است (محدوده‌های حاشیه‌نویسی تو در تو به همراه ویژگی‌هایی که دارد) تا اینکه از اثرات چاپ استفاده شود. همچنین جداسازی ساختارها و شکل ترکیبی نیز باید در نظر گرفته شود. HTML به شکل مداوم به این صورت با CSS به کار گرفته می‌شود.

Berners- Lee از HTML به عنوان یک ابزار برای SGML استفاده کرده‌است. به‌طور کلی آن را به عنوان دستور نیروی ضربت مهندسی اینترنت(IETF) تعریف کرده‌است که در سال ۱۹۹۳ نسخه‌های اولیه از آن را بر اسا HTML ارائه نمود.”زبان نشانه‌گذاری ابرمتنی HTML” پیش‌نویسی اینترنتی توسط Dan Cannolly ,Berners- Lee ارائه گردید و درون تعریف نوع سند SGML برای تعریف گرامر ارائه شد. این نسخه اولیه پس از شش ماه منقضی گردید ولی قابل توجه اینکه از جستجو گرNCSA Mosaic به شکل جستجو گر پیش‌فرض برای تصاویر بر خط استفاده شد که نشان دهندهٔ فلسفهٔ IETF در استانداردهای ساختارهای موفق است. به همین شکل Dave Raggett’s رقابت خود را با ارائه(Internet-Draft , HTML+(Hypertext Markup format از انتهای ۱۹۹۳ شروع کرد و پیشنهاد کرد که یک ساختار اجرایی مانند جداول و شکل‌های پر شونده را می‌توان برای این منظور به کار گرفت.

پس از آنکه HTML و +HTML به شکل پیش‌نویس در ابتدای ۱۹۹۴ منقضی گردید،IEFT یک گروه کاری HTML را ایجاد کرد که در سال ۱۹۹۵ نسخهٔ HTML 2.0 تکمیل گردید، HTML اولیه با این قصد ساخته شده که به شکل یک ساختار استاندارد در آینده از آن استفاده شود.

پس از آن پیشرفت‌هایی در IETF در نظر گرفته شد که مورد توجه رقیبان قرار گرفت. تا سال ۱۹۹۶ ویژگی‌های HTML حفظ شد و ورودی‌هایی از نرم‌افزارهای تجاری گرفته شد که این کار توسط (W3C) انجام شد. اما در سال ۲۰۰۰ HTML یک استاندارد بین‌المللی (ISO/IEC 15445:2000) گردید. HTML4.01 در انتهای ۱۹۹۹ انتشار یافت و پس از آن ساختار بعدی آن در سال ۲۰۰۱ به شکل کامل منتشر شد- در سال ۲۰۰۴ پیشرفت‌هایی در HTML5 در (WHATWG) در نظر گرفته شد و شکل قابل انتشار آن به شکل W3C در سال ۲۰۰۸ ارائه گردید. اچ تی ام ال HTML چیست؟

 

نشانه‌گذاری:

نمونه زیر کد معروف Hello World است که معمولاً برای مقایسه زبان‌های برنامه‌نویسی، زبان‌های اسکریپت‌نویسی و زبان‌های نشانه‌گذاری به کار می‌رود:

<!DOCTYPE html>

<html>

<head>

<title>This is a title</title>

</head>

<body>

<p>Hello world!</p>

</body>

</html>

 

نمونه عنصرهای اچ‌تی‌ام‌ال:

<h1>بزرگتر</h1> <h2>بزرگ</h2> <h3>کمی کوچک</h3> <h4>کوچک</h4> <h5>ریز</h5> <h6>بسیار ریز</h6>

 

پاراگراف‌ها:

<p>Paragraph 1</p> <p>Paragraph 2</p>

برای ایجاد لینک از تگ <a> استفاده می‌شود. برای مثال:

<a href=“https://www.a4fran3.ir>A link to a4fran3!</a>
ویژگی href آدرسی که لینک به آن اشاره می‌کند را در خود نگه می‌دارد.

 

کامنت‌ها:

<!-- This is a comment -->

کامنت‌ها در درک بیشتر کدها کمک می‌کنند و در صفحه وب به علت نادیده گرفتن آن‌ها توسط مرورگر دیده نمی‌شوند.

 

تفاوت HTML و XHTML:

XHTML هم مانند HTML یک زبان است که صفحات وب با آن نوشته می‌شوند، با این تفاوت که HTML زبانی مبتنی بر SGML (زبان نشانه‌گذاری تعمیم یافته استاندارد) و XHTML زبانی مبتنی بر XML (زبان نشانه‌گذاری گسترش پذیر) است. این دو زبان را می‌توان دو روی یک سکه دانست که برای ساخت صفحات وب مکمل یکدیگر هستند. زبان XHTML برای مطابقت با استانداردهای XML از زبان HTML مشتق شده است اما در مقایسه با والد خود، بسیار سرسختانه تر بوده و به کاربر اجازه سلیقه‌ای عمل کردن در کدها و ساختارها را نمی‌دهد. علت ایجاد این زبان تگ‌های پیچیده‌ی مرورگرها بود. صفحاتی که به زبان HTML نوشته شده بودند در مرورگرها مختلف ظاهر متفاوتی از خود نشان می‌دادند. فایل‌های XHTML را می‌توان با پسوندهای .xhtml، .xht، .xml، .html و .htm مشاهده کرد. اچ تی ام ال HTML چیست؟

اگر بخواهیم مقایسه کلی داشته باشیم باید گفت که HTML زبان نشانه‌گذاری غالب برای ایجاد صفحات وب است. با استفاده از این زبان برای عناوین، فهرست‌ها، لینک‌ها و غیره ساختارهای معنایی ایجاد کرده و امکان تعبیه تصاویر و اشیاء را برای ایجاد فرم‌های تعاملی ایجاد می‌کند. XHTML از خانواده زبان‌های XML است که نقطه مقابل نسخه‌های مختلف HTML محسوب می‌شود. این زبان عناصر و تگ‌ها را از HTML و قوانین و مقررات را از XML در خود گنجانده است. در این زبان اجازه حذف هیچ نوع تگ یا استفاده از به حداقل رسانی خصوصیات وجود ندارد. در XHTML باید برای هر تگ آغازین یک تگ پایانی وجود داشته باشد و تمام تگ‌های تو در تو باید در ترتیب مشخصی قرار داشته باشند. برای مثال، در حالی که تگ <br> در HTML مجاز است، در زبان XHTML باید به صورت </  br> نوشته شود.

سندهای HTML از عناصری تشکیل شده‌اند که دارای سه مولفه یک جفت تگ، خصوصیات عنصر که در داخل تگ داده شده است و محتوای واقعی، متنی و گرافیکی هستند. عنصر HTML می‌تواند هر چیزی باشد که بین تگ‌ها قرار می‌گیرد.  سندهای XHTML تنها دارای عنصر ریشه هستند. تمام عناصر شامل متغیرها باید با حروف کوچک نوشته شده و مقادیر نسبت داده شده به آن‌ها باید داخل علامت نقل قول قرار گیرد تا قابل شناسایی باشد. بر خلاف HTML، انجام این کار در XTML اجباری است.

توضیح ساده از html :

شما بدن یک انسان را در نظر بگیرید . به بدنه یا استخوان های بدن html میگویند و به ظاهر آدم از نوع دماغ و دست و پا و … Css میگویند

لینک کوتاه:

https://a4fran3.ir/?p=14858

Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات

مطالب تصادفی