ای‌اس‌پی‌دات‌نت (ASP.NET) چیست؟

ای‌اس‌پی‌دات‌نت (ASP.NET) چیست؟

ای‌اس‌پی‌دات‌نت (ASP.NET) چیست؟

ای‌اس‌پی‌دات‌نت (ASP.NET) (به انگلیسی: ASP.NET) یک چارچوب کاربردی Web است که توسط شرکت مایکروسافت عرضه گردیده تا برنامه نویسان بتوانند برای ساخت سایت‌های Web و برنامه‌های Web پویا وسرویس‌های Web پویا وسرویس‌های Web XML از آن استفاده کنند. این بخشی از زیر ساخت.NET مایکروسافت و جانشینی برای تکنولوژی صفحات سرویس دهنده فعال (ASP) است. ASP مبتنی بر زبانهای مشترک در حال اجرا است که به برنامه نویسان اجازه می‌دهد کدهای ASP را با استفاده از هر زبان Framework.NET بنویسند.

 

قالب پرونده ASPX

ASPX یک پرونده با قالب متنی است که برای ساخت صفحات وب (ابهام‌زدایی) از آن استفاده می‌شود، و استاندارد پرونده‌های XML را رعایت می‌کند. پرونده ASPX معمولاً شامل نشانه گذاری های HTML یا XHTML (اکس‌اچ‌تی‌ام‌ال) و همچنین نشانه گذاری های کنترل‌های استاندارد Web و کنترل‌های تعریف شده در معماری ASP.NET است، که توسعه دهنده ها و برنامه نویسان وب همه محتویات پویا و ایستا(static) مورد نیاز را برای ایجاد صفحات Web پویا در آن قرار می‌دهند. علاوه برآن، کدهای پویایی که درسرویس دهنده ها اجرا می‌شوند، می‌توانند درمحلی دریک صفحه درون یک قطعه قرار بگیرند –٪> کدهای پویا <٪- که مانند دیگرتکنولوژی‌های توسعه یافته مانند PHP, JSP و ASP است اما این شیوه معمولاً توسط مایکروسافت رد می‌شود مگر به منظور الحاق داده، زیرا زمانی‌که صفحه ترجمه می‌گردد درخواست‌های بیشتری وجود دارد.

روشی که توسط مایکروسافت برای رفتار با کد برنامه پویا پیشنهاد می‌شود، مدل پشتیبانی کد است که این کد را دریک پرونده جداگانه یا ضمیمه متنی به‌طور ویژه طراحی شده قرارمی‌دهد. پرونده‌های پشتیبان کد معمولاً چیزهایی را به مفهوم MyPage.aspx.cs یا MyPage.aspx.vb برپایه نام پرونده ASPX نام می‌نهد. (این عمل درمایکروسافت ویژوال استادیو و سایر محیط‌های توسعه یکپارچه به صورت خودکارانجام می‌شود.) زمانی‌که از این روش برنامه‌نویسی استفاده می‌کنید، توسعه دهنده کدها را برای پاسخ دادن به رویدادهای مختلف مانند صفحه‌ای که بارگذاری می‌شود، یا کنترلی که بر روی آن کلیک می‌شود به جای رویه‌ای که در طول برنامه حرکت می‌کند، می‌نویسد.

 

مقایسه سرعت ASP.NET با زبان PHP

اساساً مقایسه یک فریم ورک (ASP.Net Core) با یک زبان برنامه‌نویسی (PHP) اشتباه است .

ASP.net یک فریم ورک بر مبنای زبان برنامه‌نویسی #C است و باید آن را با یکی از فریم ورک‌های PHP (مثل Laravel یا CodeIgniter ) مقایسه کرد. که از نظر سرعت اجرای اپلیکیشن‌ها،

ASP.NET Core بسیار سریعتر تر از دیگر فریم ورک ها حتی NodeJs عمل میکند( با پیکربندی ها و هاست بر روی لینوکس و یا استفاده از Kestrel).

همچنین مقایسه این فریم ورک‌ها از نظر امنیت نیز به رجزخوانی بین توسعه دهندگان این دو پلتفرم تبدیل شده و آزمایش عملی رسمی در این مورد صورت نگرفته‌است. ؛ اما در Asp.net Core امنیت تا حد بسیار بیشتری نسبت به قبل در کنار بازدهی بالا، بهبود یافته است.

در پلتفرم asp.net web form سیستم عامل مورد نیاز برای بارگذاری این وب سایت‌ها سیستم عامل ویندوز بود که به دلیل اشغال رم ویندوز نسبت به دگر سیستم عامل‌ها مثل لینوکس، این عیب در نسخه .net core بر طرف شد و وب سایت‌هایی که با این نرم‌افزار نوشته می‌شوند قابلیت بارگذاری روی دیگر سیستم عامل‌ها مانند لینوکس و مک را توسط وب سرور های مختلفی از جمله Apache، Nginx و Kestrel دارند.

این پلتفرم در سال ۲۰۱۷ جز پرکاربردترین و پر درآمدترین زبان های برنامه‌نویسی دنیا معرفی شد.

 

روش فنی ترجمه

Asp.net از یک روش نمایش مرکب ترجمه‌ای استفاده می‌کند. در طول تألیف الگوی(.aspx) پرونده درون قالب کد تدوین می‌شود که یک درخت کنترل (مرکب) ساخته خواهد شد که قالب (ایستا)اصلی را نشان می‌دهد. متن اصلی درون نمونه‌هایی ازکلاس کنترل اصلی می‌رود. کنترل‌های سرویس دهنده توسط نمونه‌هایی از یک کلاس کنترل ویژه نشان داده می‌شوند. کد آغازین با کد نوشتاری کاربر(معمولاً توسط مجمعی ازکلاس‌های جزئی چندگانه) و نتایج دریک ویژگی کلاس برای صفحه ترکیب شده‌است. صفحه مانند ریشه درخت کنترل مضاعف می‌شود.

درخواست‌های واقعی برای یک صفحه درمیان مرحله‌ای ازمراحل پردازش می‌شود. ابتدا، در طول مراحل بارگذاری نمونه‌ای ازکلاس صفحه ساخته می‌شود وکد بارگذاری اجرا می‌گردد. این حاصل درخت کنترل اصلی است که در حال حاضرمعمولاً توسط روش‌هایی ازمراحل پیگیری در صفحه اداره می‌شود. همانند هرگره دردرخت، یک کنترل نشان داده شده‌است، مانند نمونه‌ای از یک کلاس که می‌تواند ساختاردرخت را به خوبی با دستکاری خصوصیات/روش‌های گره‌های منحصربه‌فرد تغییرمی‌دهد. نهایتاً در طول مرحله ترجمه یک دیدارگربرای دیدن هرگره درخت استفاده شده‌است. هرگره برای ترجمه خود با استفاده از روش‌هایی ازناظردرخواست می‌کند. کد HTML منتج برای سرویس گیرنده (Client) فرستاده می‌شود.

پس ازپردازش درخواست نمونهٔ کلاس صفحه دورانداخته می‌شود وبا آن درخت کنترل تکمیل می‌شود.

 

پرونده‌های دیگر

سایرپرونده‌های الحاقی با نسخه‌های متفاوت ای‌اس‌پی‌دات‌نت (ASP.NET) شامل: ascx; کنترل‌ها کاربرWEB: کنترل‌های معمول که درون صفحات WEB جای داده می‌شوند.

ashx

دیگر مجریان HTTP

asmx

صفحات سرویس دهنده WEB

axd

زمانیکه در web.config، درخواست trace .axd فعال می‌شود، خروجی‌های سطح کاربردی ترسیم می‌شوند. همچنین برای رسیدگی‌کننده axd منبع WEB مخصوص استفاده می‌شود که به توسعه دهنده‌های مؤلفه/ کنترل اجازه می‌دهد تا بسته یک کنترل/مؤلفه را با عکس‌ها، سند، قالب آبشاری صفحات و غیره کامل کند. برای گسترش دریک پرونده انفرادی (یک مجمع)

مرورگر
مرورگر پرونده‌های ممکن را درقالب XML ذخیره می‌کند که درنسخه ۳ از ASP.NET ۲ که شامل بسیاری ازاینها یه صورت پیش‌فرض است، معرفی می‌گردد تا مرورگرهای WEB مشترک را پشتیبانی کند. این‌ها مشحص می‌کنند که مرورگرها کدام توانایی‌ها را دارند، بنابراین ASP.NET ۲ می‌تواند به صورت خودکاربرطبق نتیجه خروجی خود سفارشی و بهینه‌سازی شود. پرونده‌های مرورگرمخصوص برای دریافت (دانلود) رایگان برای استفاده دردسترس هستند. برای مثال، W3C Validator، به‌طوری‌که این به شکل صحیح استانداردهای تاییدی را نمایش می‌دهد.
config
web.config تنها پرونده مخصوص برنامه‌های WEB است که توسط قرارداد گسترش دهنده استفاده می‌گردد (به همین نحو machine.config درتمامی سرویس دهنده WEB و تمامی برنامه‌های درون آن اثرمی گذارد). اگر چه ASP.NET امکانات را برای ساخت واستفاده سایرپرونده‌های config فراهم می‌کند. این‌ها درقالب XML ذخیره می‌شوند بنابراین اجازه می‌دهند پیکربندی تغییرکند تا به سادگی ساخته شود. در نسخه جدید(Asp.net core) این فایل به appsettings.json تغییر یافته و شیوه پیکرندی از XML به شکل JSON در آمده است.
cs/vb
درASP.NET ۲ هرپرونده ازپرونده‌های cs/vb درون پوشه App_Code قرارمی گیرد که به صورت پویا تألیف می‌گردد و در سرتاسر برنامه قابل دسترس است.

master: صفحات اصلی؛ مطرح شده درنسخه ۲٫۰

sitemap
پرونده‌های پیکربندی نقشه سایت
skin
پرونده‌های پوستهٔ زمینه
resx
پرونده‌های منبع برای بین‌المللی ومحلی کردن. پرونده‌های منبع می‌توانند سراسری (به‌طور مثال پیام‌ها) یا محلی باشند که هریک معنی‌های خاصی برای یک aspx یا ascx یا پرونده دارند.
dbml
(نسخه ۳٫۵) لینک (برنامه‌نویسی) برای پرونده کلاس‌های داده SQL

ساختارفهرست راهنما

به‌طورکلی ساختار فهرست ای‌اس‌پی‌دات‌نت (ASP.NET) می‌تواند توسط اولویت‌های توسعه دهنده تعیین شود. صرف نظرازتعداد محدودی از نام‌های ذخیره شده، سایت می‌تواند هر تعداد از پوشه‌ها را پشتیبانی کند. ساختار معمولاً انعکاس مستقیمی ازurlها است. هرچند ای‌اس‌پی‌دات‌نت (ASP.NET) قابلیت‌ها را برای جداسازی درخواست در هرمرحله از طول پردازش فراهم می‌کند، توسعه دهنده مجبورنیست درخواست‌ها را درسرتاسر یک برنامه مرکزی یا کنترل گر پیشین تبدیل کند.

نام‌های پوشه‌های ویژه:

App_Browsers
پرونده‌های معرفی مرورگر مخصوص سایت را نگه می‌دارد.
App_Code
پوشه «کدهای خام» است. سرویس دهنده ASP.NET به صورت خودکارپرونده ها(وزیرفهرست‌ها)ی درون این پوشه را درون انجمنی که درهرصفحه از سایت قابل دسترسی است، تألیف می‌کند. App_Code معمولاً برای کد انتزاعی دستیابی داده، کد نمونه وکد تجاری استفاده خواهد شد. همچنین همه مشحصات سایت اجراکننده HTTP و بخش‌های جدا و پیاده‌سازی سرویس وب در این پوشه می‌روند. مانند دیگران، توسعه دهنده می‌تواند برای فراهم‌سازی استفاده از App_Code یک مجمع جدا را با کدهای از پیش تألیف شده انتخاب کند.
App_Data
پوشه پیش‌فرض برای پایگاه‌های داده ازقبیل پرونده‌های.mdb در access وپرونده‌های.mdf درsql server. این پوشه معمولاً تنها قابلیت ویرایش توسط یک برنامه را دارد.
App_LocalResources
شامل پرونده‌های منبع متمرکز برای صفحات منحصربه‌فرد سایت. به‌طور مثال پرونده‌ای که CheckOut.aspx.fr-FR.resx نامیده می‌شود، منابع متمرکزرا برای نسخه فرانسوی صفحات CheckOut.aspx نگه می‌دارد. زمانی‌که فرهنگ رابط کاربر برای فرانسه تنظیم می‌شود، ASP.NET به‌طورخودکاراین پرونده را برای این شرایط یافته و مورد استفاده قرارخواهد داد.
App_GlobalResources
پرونده‌های resx را با منبع محلی«متمرکز» قابل دسترس برای هرصفحه سایت نگه می‌دارد. این جایی است که توسعه دهنده ای‌اس‌پی‌دات‌نت (ASP.NET) نوعاً پیام‌های متمرکز را که برای بیش از یک صفحه مورد استفاده قرارمی گیرد، ذخیره می‌کند.
App_Themes
زمینه‌های متنوع «دیگر» سایت را نگه می‌دارد.
App_WebReferences
پرونده‌های اکتشافی و پرونده‌های زبان توصیف خدمات وب(WSDL) را برای ارجاع به سرویس وب (Web Server) که در سایت مورد استفاده قرارمی‌گیرند، نگه داری می‌کند.

کارایی

اهداف ای‌اس‌پی‌دات‌نت (ASP.NET) ایجاد کارایی بر روی سایرفناوری‌های مبتنی بر متن (شامل ASP قدیمی) توسط تألیف کد سمت سرویس دهنده به یک یا بیشتر، از پرونده‌های DLL روی سرویس دهنده WEB است. این تآلیف به صورت خودکاراولین باری که یک صفحه درخواست می‌شود اتفاق می‌افتد. (که سبب می‌شود توسعه دهنده احتیاجی به انجام یک مرحله تألیف جداگانه برای صفحات نداشته باشد.) این ویژگی، سهولت توسعه ارائه توسط زبان‌های متنی را با نشان دادن کارایی برای تألیف دودویی فراهم می‌کند. به هرحال، تألیف می‌تواند سبب یک تأخیرقابل ملاحظه برای کاربرWEB زمانی‌که صفحه جدیداً ویرایش «نشر» شده را برای اولین باردرخواست می‌شود، شود.

ASPX وسایرپرونده‌های منبع دریک میزبان مجازی بر روی یکی از سرویس‌های اطلاعاتی اینترنت جای دارد (یا سایرسرویس دهنده‌های سازگار؛ درزیرسایرپیاده سازی‌ها را ببینید.) اولین باری که یک سرویس گیرنده صفحه‌ای را درخواست می‌کند، چارچوب کاری.NET پرونده(ها) را درون یک انجمن.NET تجزیه وتألیف کرده و پاسخ را ارسال می‌کند. درخواست‌های بعدی توسط پرونده‌های DLL انجام می‌شوند. به صورت پیش‌فرض به محض اولین درخواست ASP.NET سایت را بدون ایراد دردسته‌ای متشکل از۱۰۰۰ پرونده تألیف خواهدکرد. اگر به دلیل بروز مشکلی تألیف به طول انجامد، که در این حالت اندازه دسته یا راهبرد تألیف پیچیده بوده.

همچنین توسعه دهنده‌ها می‌توانند تألیف مقدماتی خودشان را قبل ازگسترش انتخاب کنند، که به منظور رفع احتیاج برای تألیف به موقع دریک محیط تولید می‌باشد.

گسترش

مایکروسافت بعضی ازچارچوب‌های کاری الحاقی متصل شده درون ASP.NET را منتشرمی سازد وقابلیت تابعی آن را توسعه می‌دهد. بعضی ازآنها:

ASP.NET AJAX
گسترش با مؤلفه‌های ضلع سرویس گیرنده همچنین ضلع سرویس دهنده برای نوشتن صفحات ASP.NET که قابلیت AJAX را متصل می‌کند.
ASP.Net MVC – ای‌اس‌پی‌دات‌نت ام‌وی‌سی
گسترش تألیف صفحات ASP.NET با استفاده ازمعماری MVC.

مقایسه ASP.NET با ASP قدیمی

ASP تلاش می‌کند تحول توسعه دهنده‌ها را ازتوسعه کاربرد ویندوز تا توسعه WEB توسط ارائه قابلیت ساخت صفحات مرکب از کنترل‌ها همانند یک رابط کاربری ویندوزساده نماید. یک کنترل WEB ازقبیل یک Button یا یک Label دربسیاری از سبک‌ها همانند همتای ویندوزخودش عمل می‌کند. کد می‌تواند خصوصیات وپاسخ خود را به رویدادهایش ارجاع دهد. کنترل‌ها معلومات«فوت و فن» ترجمه خود را دارند: درحالی که کنترل‌های ویندوزخودشان را بر روی پرده ترسیم می‌کنند، کنترل‌های WEB قطعاتی از HTML وجاوااسکریپت را تولید می‌کنند که بخشی از فرم صفحه حاصل را به مرورگر کاربرنهایی می‌فرستد.

ASP.NET برنامه‌نویس را به توسعه کاربردها با استفاده ازنمونه رابط کاربرگرافیکی رویدادی(مدل Event-Driven GUI) وسریعتراز محیط‌های سندی مرسوم در WEB مانند ASP و PHP تشویق می‌کند. چارچوب کاری تلاش می‌کند فناوری‌های موجود از قبیل JAVASCRIPT را با مؤلفه‌های درونی همانند حالت دید برای به دست آوردن حالت پایدار«درخواست درونی» درمحیط WEB نامتمرکز اصلی ترکیب کند.

سایرتفاوت‌های مقایسه‌ای ای‌اس‌پی‌دات‌نت (ASP.NET) قدیمی هستند:

  • کد تألیف شده سبب اجرای سریع تر برنامه‌هایی همراه با به دام انداختن خطاهای زمان طراحی بیشتر در حین توسعه می‌شود.
  • عمدتاً با استفاده از مستثنی کردن به‌وسیلهٔ قالب Try-Catch مدیریت خطاهای(Exception Handling) زمان اجرا را بهبود می‌بخشد.
  • شباهت به کاربردهای ویندوزی ازقبیل کنترل‌ها و رویدادها، که سبب ایجاد امکان توسعه رابط‌های کاربردی توانمند می‌شود که سابقاً تنها درمیزکاریافت می‌شد.
  • مجموعه وسیعی ازکنترل‌ها و کابخانه‌های کلاس اجازهٔ ساخت سریعتر برنامه‌های را می‌دهد، به‌علاوه کنترل‌های تعریف شده توسط کاربر همچون منوها، اجازه می‌دهد که معمولاً از قالبها استفاده شود. طراحی این کنترل‌ها روی صفحه آسانتراست زیرا اغلب آن‌ها می‌توانند دربیشترویرایشگرها به صورت بصری عمل کنند.
  • ASP.NET دارای قابلیت استفاده هم زمان از چند زبان شناسایی شده در VB.NETمی باشد که اجازه می‌دهد تا صفحات WEB نوشته شوند با VB.NET و C# و J# و غیره.
  • توانایی Cache شدن تمام صفحه یا فقط بخشی ازآن برای بهبود نمایش.
  • توانایی استفاده ازمدل کد پشتیبان برای جداسازی منطق کار از ارائه.
  • اگرهرکاربرASP.NET درحافظه نفوذ کند، مجری ASP.NET میزبان دامنهٔ برنامهٔ دارای خطا را از بین می‌برد و برنامه را مجدداً راه اندازی می‌کند.
  • حالت جلسه درASP.NET می‌تواند دریک پایگاه داده SQL Server یا دریک پردازش جداگانه در حال اجرا بر روی دستگاه ساده مانند سرویس دهنده WEB یا یک ماشین متفاوت ذخیره می‌شود. زمانی‌که سرویس دهنده WEB مجدداً راه اندازی می‌شود یا پردازش‌کننده ASP.NET بازیافت می‌شود، مقادیر راه‌های جلسه Session از بین نمی‌رود.
  • نسخه‌های قبلی ای‌اس‌پی‌دات‌نت (ASP.NET) (1.۰ and ۱٫۱) به دلیل مغایرت با استانداردهای تاییدی مورد انتقاد بودند. HTML و جاوااسکریپتهای تولید شده به مرورگرسرویس گیرنده فرستاده می‌شدند که همیشه در برابر استانداردهای W3C/ECMA تأیید شده نبودند. به‌علاوه گاهی اوقات چارچوب کاری مرورگر خصایص را نا درست تشخیص می‌دهد یا مرورگرهای WEB، به غیر از IE ساخته شده توسط مایکروسافت مانند نسخه‌های قبلی، HTML/JAVASCRIPT بازگردانی شده به این سرویس گیرنده‌ها را با بعضی از خصایص از بین رفته یا بعضی اوقات شکسته یا ناقص شناسایی می‌کنند.
  • کنترل‌های سرویس دهنده WEB: این‌ها کنترل‌های معرفی شده توسط ASP.net برای فراهم‌سازی رابط کاربری برای وب فرم هستند. این کنترل‌ها، کنترل‌ها ی مدیریت شده هستند و کنترل‌های WYSIWYG هستند. (چیزی که می‌بینید چیزی است که به دست آورده‌اید.«نمایش اطلاعات درحالت چاپ شدنی»)

معایب ASP

صفحات سرویس دهنده فعال قدیمی (ASP) وASP.NET می‌توانند در کنار یکدیگر در یک برنامه WEB اجرا شوند. این رویکرد به توسعه دهنده اجازه می‌دهد برنامه‌ها را به آهستگی جا به جا کند به جای آنکه همه آن‌ها را یک باره تغییرحالت دهد. درIIS ۶٫۰ وقبل ازآن، صفحاتی که با نسخه‌های متفاوتی ازچارچوب کاری ASP نوشته می‌شوند نمی‌توانستند حالت جلسه را بدون استفاده ازکتابخانه‌های مشخص ثابت تقسیم کند. این ایراد درASP.NET وجود ندارد و برنامه‌های ASP در کنار یکدیگر بر روی IIS ۷ اجرا می‌شود. در IIS ۷، نمونه‌ها می‌توانند درخطوط مجتمع اجرا شوند که اجازه می‌دهد تا نمونه‌ها درهرزبانی نوشته شود، تا برای هر درخواستی قابل نمایش گردد.

در برخی موارد در زمان اجرای ای‌اس‌پی‌دات‌نت (ASP.NET) پردازش عامل در حلقه می‌افتد. به‌طور مثال اگر فرایندی خارج از کنترل اجرا شود، سبب می‌شود که پردازش عامل بیش از ۶۰ درصد از حافظه اصلی سخت‌افزار موجود را استفاده کند پردازش عامل در حلقه می‌افتد. همچنین ممکن است در شرایطی که تعداد معینی از درخواست‌ها ارسال می‌شود، این اتفاق رخ دهد، برای مثال در یک سیکل زمانی. در این حالات اگر برنامه برای استفاده از یک سشن (نشست) تنظیم شده باشد، ممکن است این نشست از دست برود. اگربرنامه به حالت جلسه برای ذخیره کردن اطلاعات اعتبار سنجی وابسته باشد، و برنامه با استفاده از جلسات درون پردازشی پیکربندی شود، ممکن است در صورتی که پردازش درحلقه بیفتد ارتباط کاربر قطع شود.

نشانه‌هایی که ASP.NET ۲٫۰ تولید می‌کند توسط W3C تأیید شده‌اند. اما این نکته حائز اهمبت است که ایا این افزایش قابل دسترسی است؟ یکی از این مزایا از یک لحاظ صفحات اکس‌اچ‌تی‌ام‌ال + نمایش CSS است. کنترل‌های متعدد از قبیل کنترل‌های ورود و کنترل‌های چند مرحله‌ای، به صورت پیش‌فرض از جداول HTML استفاده می‌کنند. مایکروسافت هم‌اکنون به سمت طرقی می‌رود که این مشکل را به وسیله انتشار کنترل‌های سازگارکنندهٔ ASP.NET 2.۰ CSS حل کند. به‌طور مثال افزودنی‌های رایگان که نشانه‌هایی مطابق با اکس‌اچ‌تی‌ام‌ال+CSS در دسترس تولید می‌کنند. به هر حال برخی از کنترل‌ها هنوز به جاوااسکریپت استناد می‌کنند.

ابزارهای توسعه – Development IDE / Editor

برخی ازبسته‌های نرم‌افزاری دردسترس که برای توسعه کاربردهای ASP.NET وجود دارند:

  • Visual Studio 2008-2015(برای ASP.NET 3.5 )
  • نسخه رایگان Visual Studio Community (جایگرین نسخه های Express قدیمی)
  • Visual Studio 2017(برای ASP.NET Core 2)
  • Visual Studio 2019(برای NET Core +3.)
  • ادیتور پیشرفته و چند سکویی رایگان Vs Code برای توسعه برنامه های Asp.net Core و با پشتیبانی از اکثر زبان های برنامه نویسی (cross platform/(مستقل«رایگان» /کد باز)
  • Jetbrains Rider برای توسعه برنامه های تحت چارچوب دات نت Net Framework. و دات نت Core
  • Microsoft Expression Web بخشی ازمجموعه کاربردی Microsoft Expression Studio (دیگر استفاده نمی‌شود)
  • Visual Studio.NET برای (for ASP.NET 1.x)
  • ASP.NET Web Matrix (برای ASP.NET 1.x؛ اکنون پشتیبانی نمی‌شود: جایگزین شده توسط Visual Web Developer 2005 Express Edition مستقل)
  • Visual Web Developer 2005 Express Edition یا Visual Studio ۲۰۰۵ (برای ASP.NET 2.۰)
  • Macromedia HomeSite ۵٫۵ (برای برچسب‌های ASP)
  • Microsoft SharePoint Designer 12
  • Delphi 2006
  • MonoDevelop (مستقل«رایگان» /کد باز)
  • SharpDevelop (مستقل«رایگان» /کد باز)
  • Adobe Dreamweaver (کمتر استفاده میشود)

 

سرعت زبان php بالاتر است یا ASP ؟

یکی از دلایلی که برنامه نویسان پی اچ پی برای دفاع از آن مطرح می کنند سرعت آن است و می‌گویند که سرعت php از asp.net بیشتر است، در حالیکه آزمایشات انجام شده نتیجه کاملا متفاوت را نشان می دهند. از نظر منطقی نیز چنین چیزی امکان ندارد به این دلیل که کدهای خروجی asp.net در سمت سرور تفسیر نمی شوند و به صورت dll هستند و web server در زمان اجرای کدها هیچگونه زمانی برای تفسیر آنها نمی گذارد و با سریعترین زمان ممکن اجرا می شوند.

لذا چنین حرفی هیچ پایه و اساس علمی ندارد.
سرعت asp.net قابل مقایسه با سایر زبان ها و تکنولوژی‌ها نیست و به مقدار قابل توجهی مخصوصاً در زمانی که مقدار داده ها افزایش می یابد بسیار سریع تر است.

سرعت زبان php بالاتر است یا ASP ؟

بهترین زمان استفاده از ASP.net

اگر پروژه شامل انواع نقش های سیستمی و سطوح دسترسی مختلف و یک پورتال است از دات نت استفاده کنید.

اگر می خواهید از ساختارهای نوین برنامه نویسی مانند MVC استفاده کنید از دات نت استفاده کنید.

اگر می خواهید نرم افزار وب شما به صورت شی گرا تولید شود از دات نت استفاده کنید.

اگر به دنبال توسعه ساختار و پشتیبانی سیستم در دراز مدت هستند و دید کوتاه مدت به پروژه ندارید از دات نت استفاده کنید.

امیدواریم مطلب تفاوت زبان برنامه نویسی php با ASP برای شما مفید واقع شده باشد.

 

لینک کوتاه:

https://a4fran3.ir/?p=15066

Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات

مطالب تصادفی