ری‌اکت (React.js) چیست؟

ری‌اکت (React.js) چیست؟

ری‌اکت (React.js) چیست؟

ری‌اکت (که به صورت React.js یا ReactJS نیز خوانده می‌شود)، یک کتابخانه متن‌باز جاوااسکریپت برای ساخت رابط‌های کاربری و اجزای(Component) صفحات وب است.

این کتابخانه توسط فیس‌بوک و جامعه‌ای از توسعه‌دهندگان و شرکت‌ها به صورت انفرادی توسعه و نگه‌داری می‌شوند. براساس آنالیزهای جاوااسکریپت سرویس Libescore، ری‌اکت در حال حاضر در سایت‌های نت‌فلیکس، Imgur، بلیچر رپورت، فیدلی، ایر بی‌ان‌بی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به دلیل بهینه بودن ری‌اکت برای دریافت اطلاعاتی که با سرعت تغییر می‌کنند، میتوان از آن برای توسعه برنامه تک‌صفحه‌ای(SPA) یا برنامه‌های موبایل استفاده کرد. هرچند دریافت اطلاعات، ابتدایی ترین بخش در یک صفحهٔ وب است و برنامه‌های پیچیده ری‌اکت معمولا به کتابخانه‌های اضافه‌ای برای مدیریت وضعیت (state management)، مسیریابی (URL mapping)، و اتصال به رابط برنامه‌نویسی کاربردی (API) نیاز دارند.

ری‌اکت و ری‌اکت نیتیو(React Native) از جمله پروژه‌های متن‌باز شرکت فیس‌بوک هستند که در صدر محبوب‌ترین پروژه‌های وبگاه گیت‌هاب قرار دارند

 

تاریخچه

ری‌اکت توسط جردن واک، یک مهندس نرم‌افزار در فیس‌بوک، ساخته شده‌است. او از XHP که یک چارچوب فریم‌ورک HTML برای PHP است، تأثیر گرفته‌است. اولین نسخه‌ای که او در سال ۲۰۱۱ توسعه داد در بخش اخبار فیس‌بوک و بعدها در سال ۲۰۱۲ در سرویس اینستاگرام مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۲۰۱۳ در جریان کنفرانس آمریکا JSConf این کتابخانه متن‌باز اعلام شد.

ReactNative، که امکان توسعه برنامه‌های مبتنی بر Android, IOS و UWP را با React فراهم میکند، در فوریه ۲۰۱۵ در React.js Conf فیسبوک معرفی شد و در مارس ۲۰۱۵ به صورت رایگان عرضه شد.

در ۱۸ آوریل ۲۰۱۷ فیسبوک اعلام کرد React Fiber، یک الگوریتم اصلی جدید React library برای ایجاد رابط کاربری است. React Fiber پایه و اساس هرگونه پیشرفتهای آینده و ویژگیهای چارچوب React خواهد بود

 

DOM مجازی

وقتی صفحه وبی بارگذاری میشود مرورگر یک مدل شی گرا از المان های موجود در صفحه می سازد.این مدل Dom و یا Document Object Model نام دارد. این نمودار یک نمودار درختی از اشیا موجود در صفحه است. برنامه هایی مانند جاوااسکریپت با استفاده از این مدل یک صفحه Html را به صورت پویا ایجاد می کنند.

در تکنولوژیReact.js  از مفهومی به نام Dom مجازی (Virtual DOM) استفاده می شود و به این صورت کار میکند که برای هر شی  Dom که ویژگی جدیدی قرار است برای آن ساخته شود نیازی نیست که آن شی دوباره ساخته شود بلکه تنها نیاز است که آن ویژگی مورد نظر را تغییر داد و یا افزود.

 

جی‌اس‌ایکس (JSX)

جی‌اس‌ایکس یک نسخه گسترش یافته از جاوااسکریپت است که این امکان را می‌دهد تا بتوان در کنار کدهای جاوااسکریپت از کدهای اچ‌تی‌ام‌ال نیز بهره برد که به موجب آن کامپوننت‌های ری‌اکت معمولاً در قالب جی‌اس‌ایکس نوشته می‌شوند. همچنین ممکن است توسعه دهندگان تنها از جاوااسکریپت خالص استفاده کنند. جی‌اس‌ایکس مشابه XHP در PHP است

 

آنچه باید در مورد زبان برنامه نویسی php بدانید

لینک کوتاه:

https://a4fran3.ir/?p=15074

Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات

مطالب تصادفی