پاسخ سوالات شما درباره آزادسازی سهام عدالت

پاسخ سوالات شما درباره آزادسازی سهام عدالت

پاسخ سوالات شما درباره آزادسازی سهام عدالت

1) آزادسازی سهام عدالت به چه صورت انجام می‌شود و مشمولین باید چه اقدامی انجام دهند؟

پاسخ: در راستای اجرای فرمان مقام معظم رهبری و موافقت ایشان با درخواست ریاست محترم جمهوری مبنی بر آزادسازی سهام عدالت، سازمان خصوصی‌سازی با همکاری و مشارکت سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر نهادها در بازار سرمایه، اقدام به فراهم نمودن تمهیدات و اقدامات عملی لازم برای تحقق این امر نموده است تا با توجه به موارد سه‌گانه مورد تأکید معظم له شرایط بهره‌مندی هرچه سریع‌تر مردم از منافع و مدیریت سهام مذکور فراهم گردد. در همین ارتباط، هریک از مشمولین محترم سهام عدالت می‌توانند با مراجعه به سامانه سهام عدالت به نشانی samanese.ir در صورت علاقه‌مندی به مدیریت مستقیم سهام خود نسبت به انتخاب مدیریت مستقیم سهام مذکور اقدام نمایند. بدیهی است در صورت عدم مراجعه به سامانه، سهام متعلقه به سهامداران به روش غیرمستقیم و توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مدیریت خواهد شد.

 

2) در روش مستقیم سهام تخصیص‌یافته به مردم چگونه آزاد می‌شود؟

پاسخ: سهامداران محترم سهام عدالت، در صورت انتخاب آزادسازی به روش مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت به‌صورت مستقیم و بدون واسطه با لحاظ مراتب ذیل به ایشان تخصیص و انتقال می‌یابد:

به میزان سهام تخصیص‌یافته به هر فرد در شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت و به‌تناسب ارزش مقطع واگذاری، تعدادی از سهام 36 شرکت بورسی تخصیص خواهد یافت. علاوه بر آن این دسته از مشمولین سهام عدالت، به ازای سهام شرکت‌های غیر بورسی سرمایه پذیر سهام عدالت، سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را نیز دریافت خواهند نمود. در این حالت مسئولیت حفظ، نگهداری و مدیریت سهام اختصاص‌یافته به عهده سهامدار بوده و در راستای حفظ ارزش سهام تخصیص‌یافته، قابلیت نقل‌وانتقال سهام مزبور به غیر و فروش آن بر اساس محدودیت‌های زمانی و مقداری تعیین‌شده توسط شورای عالی بورس صورت خواهد گرفت. مطابق قانون تجارت سهامدار محسوب شده و از مزایای سهام تخصیص‌یافته ازجمله سود و … بهره‌مند خواهند شد.

 

3) کسانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند از چه طریقی می‌توانند متوجه وضعیت سهامداری خود شوند؟

دو ماه پس از تاریخ انتخاب روش مذکور می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به نشانی{sejam.ir} از تعداد سهام تخصیص‌یافته نزد شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت مطلع شوند. شایان‌ذکر است بهره‌مندی از خدمات قابل‌ارائه ازجمله ایجاد امکان معامله پذیری سهام تخصیص‌یافته در آینده، منوط به مراجعه به سامانه سجام، ثبت‌نام و احراز هویت در مراکز تعیین‌شده می‌باشد.

 

4) آیا افراد پس از انتخاب می‌توانند روش انتخابی را تغییر دهند؟

پاسخ: به‌هیچ‌عنوان تغییر روش امکان‌پذیر نمی‌باشد.

 

5) افرادی که فاقد کد معاملاتی هستند چگونه می‌توانند از وضعیت سهام خود مطلع شوند؟

پاسخ: کد معاملاتی بورس برای کلیه سهامداران سهام عدالت توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه صادر خواهد شد لیکن سهامداران می‌باید در بازه زمانی مقرر به سامانه سجام مراجعه و نسبت به تکمیل اطلاعات و دریافت کد معاملاتی اقدام نمایند.

 

6) سود و منافع سهام عدالت به چه صورت می‌باشد؟

پاسخ: مطابق قانون تجارت در هر دو روش، سهامداران از مزایای سهام تخصیص‌یافته ازجمله سود بهره‌مند خواهند شد که پس از تکمیل اطلاعات، اقدام لازم از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار به عمل خواهد آمد.

 

7) تأسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری چگونه انجام می‌شود؟

پاسخ: شرکت‌های سرمایه¬گذاری استانی مکلف‌اند در مهلت مقرر صندوق‌های سرمایه¬گذاری را تأسیس نمایند.

 

8) منظور از صندوق پروژه استانی چیست و نحوه نظارت بر آن به چه صورت است؟

پاسخ: شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مجاز هستند پس از شناسایی پروژه‌های سودآور اقدام به تأسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه کرده و به‌منظور تأمین مالی پروژه، می‌توانند اقدام به فروش سهام شرکت‌های سرمایه پذیر در مالکیت شرکت سرمایه‌گذاری استانی نمایند. معامله سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی صرفاً از طریق بورس و مطابق سازوکار و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود.

 

9) نحوه معامله، صدور و ابطال یونیت‌های سرمایه گذاری (70 درصد) و صندوق‌های پروژه (30 درصد) و در اختیار قرار دادن آن بین سهامداران به چه صورت انجام می‌گیرد؟

پاسخ: مراتب از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار متعاقباً اعلام خواهد شد.

 

10) پروژه‌های استانی در کدام استان‌ها اجرا می‌شود و چه کسانی بر این امر نظارت می‌کنند؟

پاسخ: در هر استان و توسط شرکت سرمایه‌گذاری همان استان اجرا می‌شود.

 

11) آیا وضعیت سهام افراد در صندوق‌های سرمایه‌گذاری استانی و صندوق‌های پروژه نیز قابل روئیت خواهند بود؟

پاسخ: مراتب از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار متعاقباً اعلام خواهد شد.

 

12) خرید و فروش یونیت های صندوق به چه صورت می‌باشد آیا هر دو صندوق قابلیت واگذاری به غیر را دارند یا خیر؟

پاسخ: پس از تصمیم‌گیری در شورای عالی بورس اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

سهام عدالت

لینک کوتاه:

https://a4fran3.ir/?p=16824

Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات

مطالب تصادفی